Patientens nytta i hälso- och sjukvården
Den 6 december bjöd Folkhälsodalen in till en fullspäckad dag om bl.a patientens nytta i hälso- och sjukvården.
Folkhälsodalen
Den 6 december var årets sista arrangemang för Folkhälsodalen. Här nedan kan du nu i efterhand titta på föredraget om "Är patienter till nytta i hälso- och sjukvården eller är man bara ett ont måste?".
National Institute for Health and Care Excellence, NICE (UK) har utarbetat en modell för hur patienter kan involveras i utvecklingsarbetet hos både läkemedelsbolag och vårdgivare. De resultat och nyttor man har konstaterat för både patienter, företag och vårdgivare är bland annat:
Det ger nya och bekräftar tidigare bevis och resultat, ger ökad trygghet, framhäver viktiga aspekter för patienten som företagen inte tidigare förstått, ger sammanhang, ökad livskvalitet, utvecklar ekonomiska modeller samt ger bevis som inte är tillgängliga från andra källor. Arbetar vi så här i Sverige? Kan detta vara något för oss att ta efter? Hur kan vi ta steg i denna riktning för att öka patientens involvering och inflytande i hälso- och sjukvårdens utveckling?
Medverkande:
Anna Åström, person med mag- och tarmsjukdom samt kommunikatör på ILCO, Tarm- uro och stomiförbundet
Lise Lidbäck, ordförande i Neuro
Lise-lott Eriksson, ordförande i Blodcancerförbundet
Pär Källmark, public affairs manager på Janssen
Samtalsledare: Göran Hägglund, Reform Society
Arrangör: Janssen
Fler föredrag från Folkhälsodalen den 6 december kan du ladda ner här.
-------------------------------------------------------------------------------
Vilken tur att det finns en digital arena för alla viktiga frågor kring svensk hälso- och sjukvård, Folkhälsodalen.
Den 5-6 juli arrangerade vi ett digifysiskt möte mellan politiker, beslutsfattare och profession. Vi streamade live från våra lokaler på Kungsgatan 18.
Nu kan du genom länken nedan se programpunkterna i efterhand.
Länken till folkhalsodalen.se
Sidan redigerades senast: 2022-02-13