Tarmcancerpriset 2017 till professor Torbjörn Holm vid Karolinska universitetssjukhuset

Professor Torbjörn Holm får priset för sin livslånga kirurgiska gärning inom tarmcancercancerområdet.
Torbjörn Holm har bedrivit spjutspetsforskning, utvecklat nya operationstekniker och behandlingsmetoder samt utbildat kirurger i Sverige och utomlands i nya operationsmetoder. Sammantaget har detta lett fram till ett förbättrat omhändertagande och prognos för patienter med tarmcancer inte bara i Sverige utan även internationellt.

Prismotiveringen lyder:
För hans livslånga kirurgiska gärning inom kolorektalcancerområdet där han också bedrivit klinisk forskning av högsta kvalitet samt utvecklat nya operationstekniker. Han har också utbildat kirurger i Sverige och utomlands i nya operationsmetoder. Sammantaget har detta lett fram till ett förbättrat omhändertagande och bättre prognos för patienter med tarmcancer inte bara i Sverige utan även internationellt. Torbjörn sätter alltid patientens bästa främst och viker aldrig ifrån sin patients sida!
Hela pressmeddelandet.

B Braun