Värktablett som kan rädda liv

Att göra genetiska analyser är kostsamt. Men om behandlingen visar sig fungera har du det billigaste läkemedel du kan tänka dig för att rädda liv. Det säger Anna Martling, forskningsledare för en studie som undersöker om acetylsalicylsyra kan bota cancer.
Anna Martling, överläkare och professor i kirurgi vid Karolinska Institutet, forskar kring tjock- och ändtarmscancer.

Unik studie
Anna Martling leder den spännande studien ALASCCA, som handlar om acetylsalicylsyra. Det är den första randomiserade studien inom tjock- och ändtarmscancer där biomarkörer används för att studera värdet av att ge en lågdos acetylsalicylsyra (ASA) till patienter med kolorektalcancer.
– Vi vet från andra typer av studier att acetylsalicylsyra minskar antalet polyper i tarmen. Vi vet också att ASA minskar både insjuknande och återinsjuknande i cancer och att patienter med en viss mutation i tumören är de som har mest nytta av behandlingen. I vår nystartade studie inkluderar vi alla patienter som opereras för tjock- och ändtarmscancer i Sverige och screenar dem för den här mutationen.

Läs hela reportaget