Världens mest diskreta färg

Pressmeddelande från Coloplast i samband med Världsstomiterapeutkonferensen i Göteborg.

De senaste 50 åren har såväl medicintekniska produkter som underkläder försökt att efterlikna hudens färg. Men eftersom vi alla har olika hudfärg, fungerar det dåligt. Coloplast lanserar nu en stomipåse som avsevärt kan förbättra livskvaliteten för stomiopererade och vänder på hur man tidigare arbetat med sjukvårdsprodukter. En av flera nyheter är att man vetenskapligt har tagit fram vad man hävdar är världens mest diskreta grå färg, som man även har patentsökt.

– Istället för att försöka efterlikna hudens färg, har vi vetenskapligt tagit fram en färg som efterliknar färgen på skuggan under kläderna. Färgen syns inte ens under tunna, vita kläder. Vi upptäckte i våra studier att alla, oavsett hudfärg, har samma orange färgnyans i huden, bara olika ljus eller mörk. Genom att blanda den med grå färg har vi fått fram vad vi hävdar är världens mest diskreta grå färg, säger Jakob Bendix, industridesigner på Coloplast och den som har tagit fram den nya färgen.

– Färgen och materialet är en produktutveckling som är så nytänkande att den skulle kunna spilla över på andra sjukvårdsprodukter. Det är också fullt tänkbart att andra branscher kan ha nytta av utvecklingen. Exempelvis skulle modebranschen kunna använda sig av kunskaperna om att vi alla är orange och de optiska effekterna av färger, skuggor, transparens och lager av kläder, fortsätter Jakob Bendix.