Röda telefonen

Urinblåsecancer är den femte vanligaste cancerformen i västvärlden och i Sverige upptäcks cirka 2 500 nya fall per år. Till skillnad mot vad som gäller för många andra cancerformer, har behandlingen som erbjuds personer drabbade av urinblåsecancer inte förändrats de senaste trettio åren. De flesta som drabbas är män över 50 år.

Patienter som har blod i urinen hamnar ofta fel i vården. Många skickas hem med antibiotika för att senare få diagnosen urinblåsecancer. Detta vill urolog Fredrik Liedberg få stopp på. I samarbete med RCC Syd startade i mars 2014 projektet Röda Telefonen. Vid blod i urinen, som är det vanligaste symptomet vid urinblåsecancer, kan man nu ringa 040-33 18 27 (kl. 8-12, mån-fre) om man bor inom SUS upptagningsområde för att prata med en urologsjuksköterska, som omedelbart bokar in patienten för njurröntgen och endoskopisk undersökning av urinblåsan samt cellprov på urinen. På detta sätt möjliggör man det för individen att själv ta ansvar för att få komma rätt i vården, utan onödiga mellanvägar. De flesta som ringer in har själv hittat telefonnumret på internet (1177.se/vårdguiden) eller fått det av sin läkare på vårdcentralen.

B Braun