Fullt fokus på cancerrehabilitering

Fullt fokus på cancerrehabilitering i Riksdagen den 7 maj.

Trots att ALLA cancerpatienter enligt den nationella cancerstrategin ska ha en rehabiliteringsplan visade Nätverket mot cancers stora enkät för cancerberörda, som offentliggjordes i februari 2014, att endast 4 % av patienter med cancersjukdom har en rehabiliteringsplan.

– Som cancerpatient behöver du rehabiliterings stöd med både de psykiska och fysiska konsekvenserna av sjukdomen, hantering av existentiella frågor och hjälp och råd gällande praktiska och sociala delar. Vi cancerpatienter måste kunna lita på att vården finns för oss under hela cancerresan, konstaterar Katarina Johansson, ordförande Nätverket mot cancer.

För att lyfta frågan ytterligare arrangerar nu Riksdagens Nätverk för rättvis vård & Nätverket mot cancer ett gemensamt kunskapsseminarium om cancerrehabilitering den 7 maj 2014 i Riksdagen, Stockholm. Nätverket mot cancer kommer också att arrangera ett seminarium om cancerrehabilitering under politikerveckan i Almedalen, Visby.

B Braun